برترین ها:

کارتون مارکوپولو تنـها کارتونی بود کـه تلفیقی از مستند و کارتون بود. کارتون سفرهای مارکوپولو قسمت پانزدهم یعنی ابتدا درباره هر سرزمـینی کـه مارکو بر روی آن قدم گذاشته بود، کارتون سفرهای مارکوپولو قسمت پانزدهم مستندی از فرهنگ و رسوم آن پخش  مـیشد و سپس روایت کارتون گونـه داستان ارائه مـی شد کـه جذابیتی دو چندان بـه آن مـی داد. کارتون سفرهای مارکوپولو قسمت پانزدهم کارتون خاطره انگیز سفرهای مارکوپولو کـه به صورت هفتگی و در قسمت های مختلف و متنوعی سال های نـه چندان دور از شبکه های سیما پخش مـی شد، درون واقع یکی دیگر از مجموعه کارتون های دیدنی و جذاب به منظور بچه های دهه شصت بود.


این کارتون نگاهی داشت بـه سفرهای یک جهانگرد ایتالیـایی معروف بـه نام مارکوپولو کـه از دیـار قاره سبز سفر دریـایی خود را آغاز کرد و ایران و چین و مغولستان را هم درون نوردید. درون این کارتون، مارکوپولو با خطرات و رویدادهای مختلف و جذابی رو بـه رو مـی شود کـه هر یک داستان و و مسائل خاص خود را دارد. گرافیک جذاب و ساده این کارتون درون کنار دوبله های متنوع و قوی آن، یکی از زمـینـه های ماندگاری این کارتون را به منظور نسل کودکان دهه شصت و هفتاد رقم زده است. دیدار مارکوپولو با قوبلای خان ،خان مغول درون یکی از بخش های این کارتون بسیـار زیبا بود. این کارتون بـه نام マルコ・ポーロの冒険 Marco Polo no Bouke توسط شرکت مدهاس تولید شد.


سفرهای مارکوپولو نام کتابی هست که توسط رئستیکلو داپیزای ایتالیـایی بر اساس داستان سفرهای مارکوپولو جهانگرد ونیزی قرن سیزدهم مـیلادی نوشته شده هست و روایتی هست هوشمندانـه از دربار پادشاهان، فرهنگ ملل و رسم و رسوم شرق آسیـا کـه بیشتر زوایـای روزگار پادشاهی قوبلای خان، خان مغول را بـه تصویر مـیکشد. درون این کارتون و در کتاب اقتباس شده از آن، مارکوپولو مـی کوشد که تا خواننده را از وضعیت اقلیمـی ،تاریخی، فرهنگی و اجتماعی انسان های آن عصر آگاه کند.

این مجموعه کارتون درون بیش از 30 قسمت دوبله و در اختیـار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفت. درون این کارتون زیبا، مارکوپولو مردمان شرق را مردمانی وحشی و خونخوار و آدم کش معرفی نمـیکند. همـه تلاش او آن هست که با درایت و منطق، با مشکلات و چالش هایی کـه در این سفر با آن ها رو بـه رو مـیشود، برخورد کند و برای مسائل راه حل پیدا کند. حتی اگر این راه حل،برای خان مغول باشد.



داستان سفرهای مارکو بـه سرزمـین‌های ناشناخته هر چند همراه با وقایع خشونت‌بار و دردناک بوده هست ولی مارکو تاخت و تاز مردان اسب‌سوار مغولی را با توصیف مکان‌های زیبا و آواز شن‌های بیـابان ترکیب مـی‌کند که تا بتواند فرهنگ اصیل مردمان شرق را بـه مردم غرب معرفی کرده باشد. بعضی ها معتقدند کـه بر خلاف آثار دیگر نویسندگان آن دوران اروپا، مارکو هیچگاه سعی نکرد وقایع را بـه نفع خود و یـا بـه نفع دیگری تغییر دهد، بـه همـین دلیل درون خاطرات او هم مـی‌توان نوشته‌هایی درون تعریف از مردم و حکومت شرق پیدا کرد و هم مـی‌توان از نقاط تاریکی درون زندگی گوبلای‌خان باخبر شد.

در واقع وقتی مارکو از سختی‌های زندگی‌اش مثل تشنگی دائم درون بیـابانـهای خشک و بی‌آب و درگیری با راهزنان حرف مـی‌زند؛ هیچگاه مردم شرق را وحشی و بی‌تمدن معرفی نمـی‌کند. کارتون مارکوپولو بـه نام Marco Polo’s Adventures ذر سال 1979 طراحی و ساخته شد و توسط کمپانی انیمـیشن سازی ژاپنی تولید شد.

کاتسوهیکو فوجیتا و هوکا مویماسکای کارگردانی این مجموعه کارتونی را بر عهده دار بودند. موزیک زیبای این کارتون هم کار کی اگورا و تاکاسوکه اونوساکی مـی باشد و شخصیت های کارتونی مجموعه را AKIO SUGIONO بر عهده دار بود. شبکه NHK ژاپن نیز کار پخش و تولید و توزیع این مجموعه کارتونی را بر عهده دار بود.

همواره کارتون هایی کـه روایت کننده داستان های مـهیج از اقصی نقاط جهان هستند، به منظور کودکان و نوجوانان از جذابیت خاصی برخوردار است، چرا کـه با حوادث و رویدادها و مطالب مختلفی آشنا مـی شوند. کارتون مارکوپولو با آن تیتراژهای ابتدایی و انتهایی زیبایش، یکی از آن تجربه های موفق کارخانـه کارتون سازی ژاپنی ها بود.



فهرست شخصیت های کارتون

1-    مارکوپولو

2-    نیکولو پولو

3-    ماتئو پولو

4-    قوبلای خان

5-    اچمد

6-    کوگاتای

7-    شریف

8-    اروجی

9-    شاهزاده کوکاچیم

10-   فلورا

11-   بابان

12-   ناخدا عبدل

13-   چاپاندو

هر کدام از این شخصیتها، درون روند داستان، روایت گر اتفاقات و حوادث مختلفی درون داستان جذاب و زیبای سفرهای مارکوپولو بودند.



فهرست عناوین قسمت های مختلف کارتون

1-     درون جست و جوی روغن مقدس

2-     دو راهب

3-     وداع ستاره نخست

4-     آتش شیطان

5-     حمله مغول ها بـه ایران

6-     لوح طلایی

7-     بادهای سوزان هرمز

8-     گمشدگان

9-     نبرد

10-   رنگ زندگی

11-   کوهستان صعب العبور پامـیر

12-   سوار کار کینشان

13-   توطئه

14-   خان بزرگ

15-   ماموریت سری

16-   غزهای وحشی

17-   سلاح سری

18-   اسرار مقابر

19-   خشم یـائسه

20-   حمله بـه تیـانگو

21-   مرگ آجمن

22-   ماموریت تازه

23-   کشف طوفان

24-   خشم فیل

25-   خطراتی درون تنگه

26-   راز جنگل

27-   دسیسه

28-   معجزه معبد متحرک

29-   پیوند پدر و پسر

30-   قسمت آخر

پایـان داستان مارکو، دیدار و پیدا پدر است. پایـان خوشی کـه معمولا درون داستانـهای کارخانـه کارتون سازی ژاپنی ها مشاهده مـیشود.

قسمتی از کارتون مارکوپولو  (آتش شیطان)


تیتراژ زیبای ابتدایی کارتون مارکوپولو
تیتراژ پایـانی سفرهای مارکوپولو : کارتون سفرهای مارکوپولو قسمت پانزدهم




[کارتون سفرهای مارکوپولوی ونیزی - برترین ها کارتون سفرهای مارکوپولو قسمت پانزدهم]

نویسنده و منبع |