روزنامـه وقایع اتفاقیـه نوشت: ماجرای عجیب تتلو تتلیتی ها مدتهاست کـه شبکههای اجتماعی مجازی، ماجرای عجیب تتلو تتلیتی ها تنـها بـه انعکاس پدیدههای اجتماعی نمـیپردازند بلکه خودشان پدیدههایی خلق مـیکنند کـه پایشان را بـه دنیـای واقعی مـیگذارند و خیلیها را بیرون فضای مجازی وادار بـه واکنش مـیکنند.
اتفاقاتی کـه این روزها افتاده، نشان مـیدهد یکی از این پدیدهها کـه انگار به منظور خودش ژانری شده، «تتلو» یـا همان امـیرحسین مقصودلو است؛ از خوانندگان نسل اول موسیقی رپ درون ایران کـه خیلی زود توانست با ارائه خاصی از موسیقی، نامـی به منظور خودش دستوپا کند.
او درون ابتدا با همراهی «حسین تهی» درون قالب گروهی بـه نام «T&T» و در سبک «R&B»، فعالیت زیرزمـینی خود را آغاز کرد و بهمرور فعالیتهایشان مورد توجه قرار گرفت و پس از چند سفر خارج از کشور، هر کدام از این دو چهره، فعالیتهای انفرادی خود را آغاز د.
«تهی» چند سال بعد از ایران رفت؛ ولی تتلو همچنان ماند و فعالیتهای زیرزمـینی خود را آغاز کرد. ماجرای عجیب تتلو تتلیتی ها سالهای ابتدایی آغاز بـه کارش، چندان پرحاشیـه نبود و فعالیتهایش را تنـها بهصورت ویدئوکلیپ و تکقطعه دنبال مـیکرد؛ اما بهمحض همـهگیری شبکههای اجتماعی، درون فیسبوک و اینستاگرام فعالیتش را آغاز کرد و حالا حاشیـهها بهشکل مـیلههای زندان او را درون بر گرفتهاند.
چند روز پیش «تتلو» دستگیر شد و برخی رسانـهها دلیل دستگیری او را توهین بـه دادستان پروندهاش، با انتشار فایلی صوتی اعلام د اما هنوز هیچچیز از منابع رسمـی درز پیدا نکرده است. ماجرای عجیب تتلو تتلیتی ها از روز دستگیری او که تا حالا بارها و بارها بـه حاشیـههای چندوقت گذشتهاش پرداخته شده هست اما بـه ماجرای «تتلو»، مـیتوان از زاویـهای دیگر هم نگاه کرد؛ اینکه شبکههای اجتماعی چه ظرفیتی مـیتوانند درون اختیـار افراد قرار دهند و این ظرفیتها درون جامعه امروز ما چقدر نادیده گرفته شده است.
وقتی همـین مورد عجیب «تتلو» را بررسی کنیم، مـیبینیم اگرچه بسیـاری او را مسخره مـیکنند یـا جدیاش نمـیگیرند اما هوشمندیاش درون شناخت پتانسیل شبکههای اجتماعی از خیلیها بیشتر بوده است. تتلو کـه بعد از آزادیاش از زندان درون تاریخ 14 آذر 92 چهره جدیدی از خودش نشان مـیداد، بـه یکباره وقتی درون راهروهای دادگاه ایستاد از هوادارنش مایـه گذاشت و فریـاد زد: «نمـیتوانید هرکاری مـیخواهید با من ید؛ من مـیلیونها هوادار دارم.»
شاید با شنیدن این حرفها لبخند بزنید اما بد نیست بدانید کـه حساب او روی هوادارانش چندان هم عجیب نیست. نشانـهاش هم حضور دهها نفر از تتلیتیها درون مقابل دادگاه، درحالی کـه وثیقه بهدست داشتهاند؛ حتی شنیدههایی هم وجود دارد کـه مـیگوید آنـها با برخورد پلیس هم حاضر نشدهاند محل تجمعشان را ترک کنند. از آن طرف، شکلگیری هشتگ «تتلو را آزاد کنید» و ترند شدن این هشتگ، نشان مـیدهد کـه بالاخره یک جایی حتما دست از مقاومت برداشت و قبول کرد کـه تتلو طرفدارانی دارد؛ طرفدارانی کـه باوجود ادعای خیلیها نـه فِیک هستند و نـه منفعل، چراکه هرکدام از پستهای او درون شبکههای مختلف اجتماعی، هزاران لایک و کامنت دریـافت مـیکند. بهعنوان مثال، وقتی تتلو از «لشکر تتلیتیها» مـیخواهد هواداریشان را نشان بدهند، چهارهزار نفر درون اینستاگرام و 40 هزار نفر درون فیسبوک، بـه فرمانش «بغ بغو» مـیکنند.
البته وقتی بـه محتوای حرفهایی کـه درباره تتلو درون فضاهای مختلف زده مـیشود، نگاه کنیم مـیبینیم کـه او همانقدر کـه هوادار دارد، منتقد هم دارد؛ منتقدانی کـه خیلیهایشان ترجیح مـیدهند با مسخره و تبدیل او بـه سوژهای به منظور خنده، نقدشان را نشان بدهند؛ مثلا وقتی او اعلام کرد کـه بهدلیل بیتوجهی تیم فوتبال پرسپولیس، مـیخواهد از این بـه بعد استقلالی باشد، ساعتهای زیـادی فضای توئیترهای فارسی بـه او اختصاص داشت و وقتی هم کـه دستگیر شد، همـین اتفاق با شدت بیشتری رخ داد؛ بنابراین نمـیتوان اهمـیتی کـه افکار عمومـی به منظور این مورد عجیب قائل هست را نادیده گرفت، اما «تتلو» این سطح از اهمـیت را چطور بهدستآورده است؟ خیلیها مـیگویند نـه هنر تتلو، بلکه توانایی استفادهاش از شبکههای مجازی، رمز موفقیت او به منظور قرارگیری درون سطح اول توجهات است.
حسین قدیمـی، استاد ارتباطات کـه چندسالی هست به فضاهای مجازی توجه ویژهای دارد، یکی از این افراد است. او مـیگوید: «الان فضاهایی مانند اینستاگرام، توئیتر و... پر از سلبریتیهایی هستند کـه اصلا درون دنیـای واقعی هیچ نام و نشانی ندارند؛ یعنی حتی مانند امـیرحسین مقصودلو، خواننده هم نیستند بلکه صرفا دنیـای مجازی را خوب بلدند و مـیدانند به منظور دیدهشدن درون این فضا حتما چهکار کنند. همـین حالا مثلا یک بچه سهساله یکی از سلبریتیهای دنیـای مجازی است. بچهای از هر نظر عادی اما با مادری کـه برای حضور بچهای درون این شبکهها برنامـه دارد. حالا شما نگاه کنید بـه «تتلو» کـه در دنیـای واقعی هم فعالیت دارد و موزیک هم تولید مـیکند.»
تتلو کی مـیخوابید؟
وقتی بـه پستهای تتلو نگاه کنیم، مـیبینیم کـه هرکدام از آنـها درون دستهای خاص قرار مـیگیرند. مثلا او درون ساعتهای مشخصی از شبانـهروز، حتما درون صفحات شخصیاش پیغام مـیگذاشت مانند ساعت 7، 8، 10 کـه هر سهتای آنـها شماره پیراهنهایی بود کـه دوست داشت درون تیمهای مورد علاقهاش با پوشیدن آنـها بازی کند. البته تتلو درون ساعتهای دیگر هم بـه امر شریف پستگذاری مشغول بود؛ مثلا 2 صبح، 7 صبح همان روز، 3 بعد از ظهر همان روز و ...؛ این اتفاق باعث مـیشد کـه همان موقع، خیلیها بگویند بعد تتلو چه ساعتی مـیخوابد؟ البته تمام پستها هم درون هر ساعتی کـه روی شبکه قرار گرفته بودند با استقبال عموم مواجه مـیشدند و چندینهزار لایک و کامنت مـیگرفتند.
قدیمـی هم حضور دائم و فعالانـه درشبکههای اجتماعی را از عوامل وفاداری هوادارانش بـه او مـیداند و مـیگوید: «ممکن هست یک بازیگر بهواسطه بازی درون فیلم و سریـال محبوب شود اما وقتی بیـاید درون شبکههای اجتماعی بدون واسطه با مردم ارتباط بگیرد و آنـها را درون جریـان زندگی واقعیاش قرار دهد، نوع هواداری از او متفاوت خواهد بود. الان نوجوانان و جوانان کـه از اصلیترین هواداران فردی مانند تتلو هستند، ساعتهای زیـادی را درون شبکههای اجتماعی مـیگذرانند و وقتی درون همـین ساعتها دائم درون جریـان زندگی یک نفر باشند با او احساس نزدیکی زیـادی مـیکنند، بنابراین حضور مداوم، توجه بـه حرفهای مخاطبان، نشانواکنش بهموقع و تند بـه اتفاقات روز، پرداختن بـه حاشیـهها، ابراز محبت بـه هواداران همـه از رموز موفقیت فردی مانند تتلو درون فضای مجازی هست و این موفقیت، اهمـیت زیـادی دارد.»
او ادامـه مـیدهد: «پیشبینی ما این هست که که تا چندسال دیگر، شبکههای اجتماعی همـهچیز را درون جهان دگرگون مـیکنند و اگر بهموقع ما ظرفیت این فضا را جدی نگیریم، از قافلهاش عقب خواهیم ماند. حتما دولتها، کارشناسان، پژوهشگران و ... روی این حوزه کار کنند. جامعهشناسان حتما این محیطها را جامعهشناسی کنند. اگر حالا بـه تهدیدهای افرادی مانند «تتلو» مـیخندیم، شاید مدتـی دیگر از حرفهایشـان بترسیم.»
[مورد عجیب تتلو و تتلیتی ها ماجرای عجیب تتلو تتلیتی ها]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 28 May 2018 12:04:00 +0000