روزنامـه شـهروند: سردترین دمای ثبت شده در فیروزکوه در زمستان سه روايت از سنگين ترين و سردترين زمستان هاي معاصر ايران را مـی خوانید.

گاهی وزن برف بـه ۱ که تا ۲ تن درون هر خانـه و حیـاط مـی‌رسید. سردترین دمای ثبت شده در فیروزکوه در زمستان تشت، سردترین دمای ثبت شده در فیروزکوه در زمستان معمول‌ترین وسیله‌ انتقال برف ‌بام بـه حیـاط بود. سردترین دمای ثبت شده در فیروزکوه در زمستان آنـها کـه برف‌ها را مستقیم با پارو بـه کوچه یـا پیـاده‌روی خیـابان مـی‌ریختند، مشکل کمتری داشتند؛ ولی آنـهایی کـه در کوچه و پس‌کوچه‌ها بودند حتما یکی دو تشت پلاستیکی یـا فلزی (معمولا رویی) را بـه خدمت مـی‌گرفتند. برف را با پارو یـا بیل یـا خاک‌انداز درون تشت مـی‌ریختند و به کوچه مـی‌بردند. جا‌به‌جا برف با تشت و پارو گوشـه‌ای از وضع روزهای برفی درون ایران بود، به‌ جز روزهای بی‌آبی و قحطی و بوران‌های شدید و در راه‌ماندگی‌ها، برف‌های سنگین بـه «دیو سفید مرگبار» معروف شد. آنچه مـی‌خوانید وضع همان روزها و سال‌هاست؛ روایتی از سنگین‌ترین و سردترین روزهای زمستان‌های معاصر درون ایران:


سرمای سیبری بر سر ایران (زمستان ١٣٤٢)

زمستان ‌سال ٤١ را شاید بتوان با زمستان‌های خشک‌ و‌ گرم سال‌های اخیر پایتخت مقایسه کرد؛ زمستانی کـه هیچ‌انتظارش را نداشت كه ‌سال بعدش سرمایی غافلگیر‌کننده بـه کشور برسد. انگار سایـه‌ای از زمستان سرد سیبری بر سر ایران افتاد؛ قطعا زمستان ‌سال ۱۳۴۲ را طبق آمار و داده‌های ثبت‌شده درون ایستگاه‌های هواشناسی و خاطرات مستند قدیمـی‌ترها حتما یکی از سردترین زمستان‌ها درون قرن اخیر هم درون تهران و هم درون کل کشور دانست. ‌سال ١٣٤٢ مـیانگین حداقل دما منفی۱۰ و مـیانگین دمای خشک منفی ۴٫۷ درون ماه ژانویـه بود.


اما آمار دماهای منفی فقط بـه پایتخت خلاصه نمـی‌شد و سرمای بی‌سابقه ‌سال ١٣٤٢ بـه شـهرستان‌ها هم رسیده بود. بـه ‌طور مثال درون این آمارها کمترین دما درون شـهر رشت منفی ١٩ ثبت شد، این درون حالی بود کـه حداقل دمای ثبت‌شده به منظور شـهر ارومـیه منفی ۲۲، تبریز منفی ۲۵، اراک منفی ۲۶ و سنندج و شـهرکرد دمای منفی ۲۸ را متحمل شدند و در همان روزها مردم زنجان حداقل درون دمای منفی ۳۰درجه زندگی مـی‌د.


زمستان آن ‌سال بر اثر بارش‌های سنگین برف درون روستاهای غرب و شمال‌غرب ایران تلفات انسانی هم داشته هست اما که تا امروز آمار دقیق و مستندی درون دسترس و معلوم نیست زمستان آن ‌سال چه الگوهایی روی نقشـه‌ها شکل گرفته و نفوذ هوای سرد که تا کجا پیش رفته بود کـه حتی گرم‌ترین استان ایران روزهای یخبندانی داشت و شـهری مثل اهواز کـه رکورد دمای ۵۴ درجه را درون فصل تابستان دارد، به منظور چند شب دمای منفی ٧ درجه را تجربه کرد و بسیـاری از شـهرستان‌ها دچار یخبندان شدند.


دیو سفید مرگبار ( زمستان١٣٥٠)

«خدایـا برف بس است!» این تیتر روزنامـه اطلاعات درون نخستين روزهای برفی سال ١٣٥٠ است. برفی کـه از شب دوم بهمن ١٣٥٠ شروع شد و تا از بین رفتن شرایط بحرانی و برگشتن شـهرها بـه حالت عادی ٢١ روز زمان برد.


با توجه بـه بارش‌های چند سال قبل مردم انتظار نداشتند کـه در سراسر ایران شاهد چنین برفی باشند. آمار ارایـه‌شده سازمان هواشناسی نشان مـی‌دهد کـه در برخی از مناطق کشور برف بـه صورت مداوم و به مدت ٣٦ ساعت مـی‌بارید و ارتفاع برف درون نقاط مختلف کشور بـه ٣ که تا ٦ متر رسیده بوده است.


دمای برخی از شـهرها بشدت افت کرد و دمای زنجان بـه ۲۴ درجه زیر صفر و دمای شـهرکرد بـه ۲۷ درجه زیر صفر رسید. درون مازندران ۲ نفر بـه علت سرمای شدید جان باختند. روز یکشنبه، ٣ بهمن ١٣٥٠ روزنامـه کیـهان نوشت: «صدها‌ هزار دانش‌آموز درون خانـه ماندند.» چرا کـه به دستور آموزش‌و‌پرورش وقت ۳ روز مدارس تهران تعطیل شد.


اما درون کنار بارش برف و سرما شـهر درگیر بازار سیـاه پاروفروش‌ها شد؛ پاروهایی کـه با بارش برف ناگهانی درون یک شب هم نایـاب شدند و هم گران. درون آن دوره پارو هر ساله بـه قیمت ٩٠ ریـال فروخته مـی‌شد اما آن روزها که تا ٢٥٠ ریـال افزایش قیمت پیدا کرد. با نایـاب‌شدن پارو بـه چند کامـیون سفارش داده شد که تا از کارگاه‌های شمال شـهر بـه تهران پارو برسانند؛ اما پارو هم کـه آماده مـی‌شد برف‌پاروکن‌ها قیمت‌ها را بالا بودند، روزنامـه کیـهان درون بخشی از گزارش روز ٣ بهمن همان ‌سال نوشته است: «این روزها دستمزد این عده بالا رفته هست و برف پارو‌ از ١٥٠ ریـال بـه ٥٠٠ ریـال رسیده است. این روزها عده‌ای از جوانان کـه متوجه کمبود برف‌پاروکن درون شـهرها شده‌اند با یک پارو یـا بیلچه درون کوچه و خیـابان‌ها راه افتادند و به قول خودشان با قیمت نازلی به منظور رقابت با حرفه‌ای‌ها بـه مردم خدمات مـی‌دهند.»


«خورشید حتما طلوع کند»


در همان روز روزنامـه اطلاعات هم با تیتر «خورشید حتما طلوع کند» از وضع بد آب‌و‌هوا و رخدادهای تلخ روز گذشته نوشته: «اتوبوسی با ۳۰ سرنشین درون گردنـه حیران سقوط کرده و مسافرانش جان باخته‌اند؛ درون تهران هم بـه علت سرمای شدید وضع بحرانی اعلام شد. علاوه بر اینـها مسیر ارتباطی ۳۷۵۰ روستا درون آذربایجان قطع شده و در جاده‌های کشور «زنجیرفروشی سیـار» رونق گرفته است. شـهربانی کل کشور هم درون دستوری سراسری اعلام کرده هست كه تمام رانندگان درون هر نقطه ایران حتما از زنجیر چرخ حتی درون عبور و مرور شـهری استفاده کنند.» درون ادامـه خبرهای روز سوم بهمن ١٤٠٠ نفر درون رشت و آستارا درون محاصره برف ماندند و در گیلان هم مرگ و یخ‌زدگی پرندگان بشدت افزایش پیدا کرد.
سه‌شنبه، ۵ بهمن‌ماه ‌سال ٥٠ یک روز مانده بـه سالروز «انقلاب سفید شاه» بیشتر صفحات روزنامـه‌ها بـه اعلامـیه‌های تبریک آن روز اختصاص داشت و کمتر خبری از افزایش بارش‌ها و وضع شـهرها منتشر شد.


تا روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن کـه خبرهای تلخی درون روزنامـه‌های سراسری بـه چاپ رسید؛ درون این روز تمام جاده‌های مـهم کشور بسته شدند و بارش بی‌امان باران سبب طغیـان کارون شد و همـین موضوع باعث شد مارها بـه ساحل هجوم بیـاورند؛ وضع بـه حالت وخیم رسید و گرگ‌ها بـه دلیل سرما و نبود غذا بشدت گرسنـه بودند؛ درنـهایت درون چالوس و آمل بـه جان مردم افتادند. همچنین بـه علت بارش زیـاد شب قبل ارتباط تهران با شمـیران قطع شد و ٤٧ مورد تصادف و ١٣ مورد شکستگی دست و پا درون این منطقه بـه ثبت رسید.


در همان روز روزنامـه کیـهان خبری از کمـیاب‌شدن و گران‌شدن گوشت، مـیوه و تره‌بار نوشت: «در شمـیران و پاره‌ای از نواحی شمال شـهر گوشت تازه هر کیلو که تا ١٤٠ ریـال و گوشت مرغ کـه قبلا ٧٥ ریـال بود که تا ٩٠ و ١٠٠ ریـال فروخته مـی‌شود. حبوبات و سبزی‌ها هم کـه عموما برای‌ آش استفاده مـی‌شوند، کم و بیش افزایش قیمت داشته‌اند.»


بر اساس آنچه کیـهان نوشته افزایش قیمت موز و پرتقال از همـه بیشتر بوده و موز بـه قیمت ٢٥ ریـال با ٣ برابر افزایش و پرتقال هم با قیمت هر کیلو ٦٠ ریـال فروخته مـی‌شد.


قحطی و بی‌آبی درون برف


١٠ روز بعد درون ١٢ بهمن باز هم بارش‌ها بیشتر و اوضاع وخیم‌تر شد؛ «٤٥٠ مسافر ٣ روز درون جاده فیروزکوه بی‌آذوقه مانده‌اند» مردم معترض بودند و مـی‌گفتند بـه ما خبر ندادند: «اگر ماموران بـه ما خبر مـی‌دادند از آن راه عبور نمـی‌کردیم.» اما مسئولان درون جواب گفته بودند ما اعلام خطر کردیم ولي بـه اخطارهایمان توجه نکرده‌اند. جان کارلو یکی از ٤٥٠ مسافر درون راه مانده است. مسافری کـه آن روزها درباره وضع راه‌ها گفته بود: «ما ٣ روز هست از راه ترکیـه وارد ایران شده‌ایم و مـی‌خواستیم بـه مشـهد برویم اما مسیرها بسته شد. درون راه بازگشت بـه تهران بودیم کـه گفتند مـی‌توانیم از فیروزکوه بـه مشـهد برویم اما بـه این جاده کـه رسیدیم گرفتار شدیم؛ درون قهوه‌خانـه این منطقه هم نـه غذایی هست و نـه محلی به منظور استراحت، همان‌طور کـه مـی‌بینید همـه مردم منتظر معجزه هستند.»


در همان روزها بـه علت برف سنگینی کـه باریده بود، درون بسیـاری از روستاها لوله‌های آب ترک خوردند و مردم دسترسی‌شان بـه آب قطع شد.


«آن روزها درون زنجان آب قطع شده بود و خویشاوندان من کـه آن زمان درون گیلان زندگی مـی‌د به منظور تأمـین آب حتما برف را آب  و استفاده مـی‌د کـه خیلی‌هایشان هم بر اثر خوردن برف آب‌شده دچار بیماری‌های روده و معده شدند.» «رسول سیدآبادی» از مورخان هواشناسی اینـها را مـی‌گوید، بـه گفته او و به استناد نشریـات ‌سال ١٣٥٠ تلفات این برف درون کل کشور و بیشتر درون مناطق روستایی بـه ٤٠٠٠ نفر مـی‌رسد. این رویداد سخت‌ترین و مصیبت‌بارترین «بوران» درون تاریخ نوشته ‌شده ‌است و به‌عنوان سهمگین‌ترین تلفات بوران جهان درون کتاب رکوردهای گینس بـه ثبت رسیده است.


سرخوردن روی ردپای روباه‌ها!


١٨ بهمن بود کـه خبر رسید روستاییـان اطراف مریوان بـه جای عبور از جاده‌های خاکی از روی یخ‌های دریـاچه مـی‌گذرند و سر مـی‌خورند: «دریـاچه «زَریوار» مریوان دو ماه از‌ سال یخ‌زده هست و بچه‌ها روی آن فوتبال بازی مـی‌کنند و سر مـی‌خورند. ما به منظور عبور از یخ‌ها پایمان را جای پای روباه‌ها مـی‌گذاریم؛ چون هر جا کـه جای پای روباه باشد تحمل وزن انسان را هم دارد.» اینـها را مردم مـی‌گفتند، همان سال‌ها، وقتی کـه راهی جز سرخوردن و طی‌ دریـاچه یخی زریوار نداشتند (این دریـاچه بـه طول ٦ کیلومتر و عرض ٥ کیلومتر یخ مـی‌زد).


روز ٢١ بهمن‌ماه بارش‌ها همچنان ادامـه داشت و روزنامـه‌ها با تیتر «٢٠٠ قریـه درون برف مدفون شد» منتشر شدند؛ درون این روستاها کـه ارتفاع برف حدودا ٣. ٥ متر بوده و تمام خانـه‌ها که تا پشت‌بام زیر برف رفتند. بـه درخواست رئیس ژاندارمری وقت قرار شد که تا زودتر بـه وضع این روستاها رسیدگی شود اما بعد از اتمام برف هم خبری از آن روستاها و مردمش بـه گوش دیگران نرسید. صید آبادی درون این رابطه مـی‌گوید این روستاها بیشتر گمنام بودند و   پیش‌بینی مـی‌شود کـه از روی نقشـه پاک شده باشند: «این ٢٠٠ روستا درون استان‌های مختلف بودند، نـه فقط درون یک منطقه، بیشتر روستاها درون محدوده یزد، استان مرکزی، همدان، آذربایجان ‌غربی و زنجان بودند کـه بارش‌های شدیدی داشتند. بـه نظر مـی‌آید کـه همان ‌سال ساکنان و روستا از بین رفته باشند؛ چون روستاها کوهستانی بودند و چندان نام و نشانی از آنـها نمانده است.


برف درون آن مناطق بسیـار سنگین بود و دیر آب مـی‌شد؛ به‌طور مثال همان ‌سال برف درون گردنـه‌های صعب‌العبور که تا ماه اردیبهشت و خرداد هم هنوز باقی مانده و آب نشده بود.»
بالاخره پنجشنبه، ۲۱ بهمن حکومت این فاجعه را جدی گرفت و ستاد امداد نخست‌وزیری تشکیل داد. فراهم نیروهای زمـینی و هوایی و در نظر گرفتن قطارهایی فوق‌العاده به منظور جابه‌جایی درون راه ماندگان درون اولویت قرار گرفت. همچنین به منظور جلوگیری از تلف شدن هزاران دام، دو کامـیون حامل علوفه ویژه دام  بـه گنبد کاووس رفت.


اما شنبه، ۲۳ بهمن باز هم خسارت‌های جانی و مالی ادامـه داشت؛ درون ارتفاعات گیلان ۱۸۰ نفر ناپدید شدند؛ درون شـهرکرد کـه دمای منفی ۳۷ درجه را تحمل مـی‌کرد،ی اطلاعی از زنده بودن ساکنان ۱۴ دهکده حوالی این شـهر نداشت و بعدها مشخص شد کـه بسیـاری از آنـها بر اثر سرما فوت شده‌اند. درون گیلان هم اداره کل بهداری مردم را از خوردن گوشت پرندگان دریـایی بـه علت مسمومـیت منع کرد.


یکشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه کم‌کم کمک‌های ستاد امداد بـه محاصره‌شدگان درون برف رسید، سایـه برف و بوران از تهران کم شد و دمای هوا کم‌کم افزایش پیدا کرد.


یکی از سایت‌های خارجی بـه نام DEVASTATING DISASTERS کـه بررسی و معرفی بلاهای ویرانگر دنیـا را انجام مـی‌دهد، درباره اتفاقی کـه آن ‌سال درون ایران رخ داد، نوشته است: «کولاک شدیدی کـه در ایران رخ داد، بیش از یک هفته طول کشید و به‌طورکلی باعث شد یک‌مـیلیون و ٦٣٦‌هزار کیلومتر مربع درون ایران از بین برود و‌ یک‌هزار نفر بـه معنای واقعی کلمـه بـه خاک سپرده شوند. بسیـاری از آنـها درحالی‌که درون خانـه‌های‌شان نشسته بودند و به راه چاره فکر مـی‌د بـه حالت انجماد رسیدند و قبل از این‌که بتوانند از شر یخ‌زدگی خلاص شوند، فوت د.»


سقف‌ها فرو مـی‌ریزد؟ (زمستان‌ سال ١٣٨٦)


قدیمـی‌ترها و آنـها که‌ سال ٧٤ را بـه یـاد مـی‌آورند، مـی‌گویند آن ‌سال هم برف سنگین بود. رسول صیدآبادی درباره آنچه از برف ٧٤ بـه یـاد دارد بـه «شـهروند» مـی‌گوید: «برف آن ‌سال درون دهه ٧٠ بی‌سابقه بود. برفی بسیـار سنگین درون ماه رمضان و اتفاقا برخلاف دهه ٦٠ کـه زمستان‌ها شب بارشی داشتند، آن ‌سال بارش‌ها از صبح که تا شب بود و شب کل خیـابان‌های تهران قفل شد که تا جایی کـه سایت وزارت نیرو آن ‌سال را با ٣٠٠ مـیلیمتر یکی از پربارش‌ترین سال‌ها اعلام کرد. برف آن ‌سال درون چهارماه ‌سال ادامـه داشت و تمام شـهرهای خشک هم بارش داشتند. دقیقا همان‌ سال، طرحی به منظور مدارس هم ایجاد و قرار شد دانش‌آموزان یک هفته تعطیلات زمستانی داشته باشند.»


بیش از آنچه گفته شد چندان اخبار و اطلاعاتی از برف آن‌ سال درون دسترس نیست. بارش بعدی کـه مـی‌توان آن را از سنگین‌ترین برف‌های معاصر دانست، بارش‌های ١٩ دی ١٣٨٦ است؛ دوباره شـهر سفیدپوش شد؛ باز هم نـه‌تنـها ایران کـه تمام کشور پربارش بود.
دوشنبه، ١٧ دی روزنامـه ایران نوشت: «برف سنگین درون ٢٢ استان کشور جاده‌ها و مسیرهای اصلی را مسدود کرد.»


در همان روز استان‌های گیلان، اصفهان، قم، زنجان و آذربایجان با بارش سنگین روبه‌رو شدند و مدارس هم تعطیل شد. درون تهران شـهرداری‌های مناطق ٢٢گانـه درون آماده‌باش کامل قرار گرفتند و عملیـات گسترده نمک‌پاشی درون بزرگراه‌ها شروع شد. بارش برف که تا روز ١٩ بهمن همچنان ادامـه داشت؛ آن‌قدر برف روی برف بارید که تا بعضی از شـهرها دچار کمبود گاز و گرانی نان شد. بیشتر نگرانی‌ها درون این روز به منظور استان‌های شمالی کشور بود، چرا کـه برف روی سقف‌ خانـه‌ها درون گیلان که تا روز قبل بـه وزن ٨٥ کیلوگرم رسیده بود و کارشناسان پیش‌بینی مـی‌د اگر این وزن بـه ١٠٠ کیلو برسد، سقف‌ها فرو مـی‌ریزد. (بارش برف روی برف، روزنامـه جام جم، ١٩ دی ١٣٨٦)


١٧ دی اوضاع راه‌ها و جاده‌ها چندان مناسب نبود؛ پروازهای ١٦ فرودگاه کشور لغو شد. اتوبوسی درون جاده جدید تبریز - تهران واژگون شد و ١٢ مجروح بر جای گذاشت، همچنین ٤٠ خودرو درون نزیکی پیست اسکی درون هراز درون محاصره برف ماندند؛ شرایط جوی به‌نحوی بود کـه امکان هرگونـه امدادرسانی با بالگرد هم وجود نداشت.


روز ١٩ دی ١٣٨٦ بارش‌ها همچنان ادامـه داشت، اما امدادرسانی هم شروع شده بود: «٦٠‌هزار و ٧٤٦ نفر از هموطنان کـه در چند روز گذشته درون برف مانده بودند، اسکان اضطراری داده شدند. ٣١٩ نفر از مصدومان حادثه بـه مراکز درمانی منتقل شدند. درون دو روز گذشته، ١٩٣ تصادف شـهری و ١٥ تصادف جاده‌ای درون شـهر تهران و حومـه اتفاق افتاد. درون این بین وزارت نیرو اعلام کرد کـه در آماده‌باش کامل هست و مشکل آب و برق وجود ندارد. شرکت ملی گاز و راه‌آهن هم به منظور مقابله با سرما راهکارهایی اتخاذ و آنـها را بـه شـهرهای مختلف ابلاغ د.

(امداد ملی درون موج برف و سرما، روزنامـه ایران، ١٩ دی ١٣٨٦)


پنجشنبه، ٢٠ دی ١٣٨٦ سرما و یخبندان بیشتر و مدارس ١٣ استان کشور تعطیل شد. سرما دانشگاه‌های اردبیل را هم تعطیل کرد و معابر یخ‌زده قم هم خبر از تعطیلی مدارس داشت.
٢٢ دی ارتش توانست بـه کمک سرمازدگان درون سراسر ایران برود. تهران آن روز با بیشینـه دمای منفی ٤ و کمـینـه منفی ١٢ یکی از سردترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. آن روز تاکسی‌های گازسوز درون تهران یخ زدند و به گزارش اداره كل هواشناسي گيلان، ارتفاع برف درون بندرانزلي كه بيشترين ميزان بارش درون استان گيلان را طي ٨ روز داشت، بـه ١٧٠ سانتيمتر رسيد. همچنین مردم استان چهارمحال و بختیـاری درون دمای منفی ٣٠ درجه زندگی مـی‌د.
در بارش‌های ‌سال ١٣٨٦ بيش از ٤٥ ميليون ‌مترمكعب برف قابل جمع‌آوري درون طول دو روز گذشته درون سطح شـهر باریده بود.


در چند روز اولی کـه تهران با بحران مواجه بود، ١٧٠ مخزن شن و نمك ظرف دو روز بـه همراه ٣١ دستگاه خودرو مخصوص نمك‌پاش درون شـهر تهران مورد استفاده قرار گرفت. همچنین هفت دستگاه بولدوزر، ٧٩ دستگاه لودر، ٨٥ دستگاه ميني‌لودر، ١٥ دستگاه بيل مكانيكي و ١٤٢ دستگاه گريدر درون روزهاي برفي مشغول بـه كار بودند.


موج سرما و امدادرسانی‌ها درون سال ١٣٨٦ که تا آخر دی ادامـه داشت که تا کم‌کم از موج سرما کاسته شد و دمای هوا بالاتر رفت و وضع راه‌های کشور بـه حالت عادی برگشت.


تا کی حتما شاهد غافلگیری مسئولان باشیم؟


تهران از نظر جغرافیـایی شـهری هست در حد فاصل منطقه کوهستانی و دشت و سه عامل درون اقلیم تهران نقش موثری دارند؛ ازجمله رشته کوه البرز، بادهای مرطوب غربی و وسعت استان. درون واقع رشته کوه البرز آب و هوای تهران را معتدل کرده ‌است. درون شمال تهران، آب و هوا معتدل و کوهستانی و در نقاط کم‌ارتفاع نیمـه‌خشک است، درون نتیجه بارش معمولا درون زمستان‌ها زیـاد هست و فصل سردش از ماه آذر شروع مـی‌شود و مـی‌توان پیش‌بینی کرد کـه هر چند‌ سال یک‌بار تهران و ایران حتما به استقبال زمستانی سرد برود؛ همان‌طور کـه روایت سه مورد از سردترین آنـها گفته شد. اما مـهمترین موضوعی کـه باید درون شرایط برفی سنگین و بحرانی بـه آن پرداخته شود، مدیریت بحران صحیح است؛ همـه جوانب بستگی بـه نوع مدیریت و برنامـه‌هایی کـه در مواقع اضطراری اجرا مـی‌شود، دارد.


«حمـیدرضا اسکاچ»، كارشناس مديريت بحران درباره چگونگی آمادگی درون شرایط بحرانی برف‌های سنگین بـه «شـهروند» مـی‌گوید: «برف سنگین شرایط اضطراری بـه وجود مـی‌آورد کـه طبیعی هست و نـه انسان‌ساخت. ما آن را جزو شرایط اضطراری غیرمترقبه بـه حساب نمـی‌آوریم، چرا کـه برف سنگین مثل زلزله نیست و مـی‌توان آن را چندین روز زودتر پیش‌بینی کرد که تا مثل امسال غافلگیر نشویم.»


به گفته او، درون این دسته از بحران‌ها انتظار مـی‌رود کـه تمامـی دستگاه‌های امدادی کشور به‌ویژه درون تهران هوشیـار باشند که تا امور شـهر کمتر مختل شود: «وقتی شـهر درون موقعیتی قرار مـی‌گیرد کـه تا آب شدن برف‌ها از بحران خارج نمـی‌شود، مـی‌توان نتیجه گرفت درون این سال‌ها مدیریت بحران کشور مدیریتی بی‌برنامـه و غیرآماده است. نمـی‌دانم ما که تا کی حتما شاهد غافلگیر شدن متولیـان و مسئولان مدیریت بحران‌ درون کشور باشیم؟ آمادگی داشتن درون شرایط بحران فقط داشتن بیل و کلنگ و ماشین برف‌روب نیست، آماده بودن یعنی داشتن برنامـه‌ای به منظور شرایط اضطراری کـه در آن برنامـه حتما ذکر شود درون شرایط بحران چه حتما کرد؟ هر اقدام را کدام دستگاه حتما انجام دهد؟ اقدامات درون چه زمانی حتما انجام شود و در چه مکانی؟ از همـه مـهمتر این‌که چگونـه و با چه روش و منابعی حتما این بحران مدیریت شود؟ هر کـه ادعا مـی‌کند برنامـه داشته حتما این چنین عمل کند. مطمئنم هیچ‌ زمانی، هیچ ‌برنامـه‌ای به منظور این شرایط درون کار نبوده است.»


او مـی‌گوید کـه برنامـه حتما مورد توافق قرار گیرد و تمرین‌شده باشد: «آنچه براساس تجربه درون ذهن انسان‌هاست را نمـی‌توان برنامـه‌ای به منظور شرایط بحرانی دانست. سازمان‌های مختلف حتما خودشان را به منظور شرایط خاص آماده کنند. گروه‌های مختلف حتما آموزش ببینند، البته نـه آموزش‌های بی‌اساس و اولیـه مدیریت بحران بلکه این آموزش‌ها حتما در راستای همان برنامـه نوشته‌شده اولیـه باشد. اینـها بخشی از ویژگی‌های آمادگی درون شرایط بحران است. اگر این نکات اجرایی نشده باشد، بعد آمادگی هم درون کار نبوده و این بی‌برنامگی را هم نمـی‌توان منتسب بـه دوره‌ای کرد؛ از سالیـان قبل بوده و حالا هم هست. متاسفانـه کشور درون همـه دوران‌ها بی‌برنامـه بوده‌ است.»


به گفته این کارشناس بحران، شـهرداری به‌تازگی تصمـیم دارد درون مسیر آمادگی قرار بگیرد و به مشاوره‌ها درون این زمـینـه توجه مـی‌کند و شروع بـه انجام اقداماتی کرده است. حالا حتما دید درون آخر، مسیری کـه پیش گرفته‌اند چه نتیجه‌ای خواهد داشت.




[سه روایت از سردترین زمستان‌های معاصر ایران سردترین دمای ثبت شده در فیروزکوه در زمستان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 15 May 2018 14:28:00 +0000